zondag 25 januari 2009

Munzo aangepast

Na een paar honderd kilometer waren er nog wat opmerkingen en wensen ten aanzien van de Munzo. Hierover had ik erg plezierig contact met Bram Smit, die zeer geïnteresseerd was. Hij stelde voor om een heel nieuw voorstuk voor mij te maken. Dit werd op 23 januari 2009 gemonteerd.






Hier een overzicht van de nieuwe situatie. Een van de belangrijkste veranderingen is dat het balhoofd 4 cm naar voren is verplaatst zodat er meer ruimte kwam tussen het voorwiel en het frame. Bram had het balhoofd in eerste instantie zover mogelijk naar achteren geplaatst in verband met de stabiliteit. Maar omdat ik er ook met slecht weer mee wil rijden zonder helemaal vies te worden, is een volwaardig spatbord toch wel heel handig. Inmiddels ben ik weer de Posbank op geweest met een vochtig wegdek, maar de weg was niet kletsnat zoals tijdens of net na een regenbui. Ook bij 10% stijging is er geen enkel probleem. Het voorwiel slipt niet weg.





Bram heeft voor mij twee boutjes in de voorvork gemonteerd om een beugel aan het spatbord te maken. Hierdoor zit het spatbord veel steviger. De situatie is nog niet ideaal. Ik heb het spatbord verlengd door een stuk aan vast te plakken met 2-componentenlijm. Dit hecht goed, het ziet er nog niet helemaal mooi uit. Bovendien volgt het spatbord niet helemaal het wiel. Het verlengen van het spatbord is noodzakelijk omdat de voorvork eigenlijk achterstevoren zit. Hiervoor moet ik nog een beter spatbord en een betere beugel vinden.
Ook het achterspatbord is wat lager bevestigd en niet meer direct aan het gereedschapbakje. Het kan nu gemakkelijk losgetrokken worden om te verwijderen.




Een andere belangrijke verandering is het vervangen van het 65-tands tandwiel voor. In combinatie met de dualdrive is dit voor mij teveel. Ik gebruikte de derde versnelling van de naaf helemaal niet en had geen gunstig verzet voor steile hellingen. En die komen hier in de buurt van Arnhem nogal veel voor. Nu heeft hij een 52-tands tandwiel gemonteerd. Dit geeft voor mij een veel betere combinatie. De Holle Weg bij de Posbank (door mij geschat op minstens 8%) kom ik met moeite op met de tweede naafversnelling. Dit is vergelijkbaar met wat ik met de racefiets kan. En het steile stukje van de Zijpenberg (volgens mij zeker 10%) kon ik nu heel goed opkomen met het lichtste verzet. In de oude situatie ging het maar net, maar alleen omdat het relatief korte stukjes zijn. Ik heb het gevoel dat ik nu een lange helling van 6 a 7% zou moeten kunnen beklimmen.

Hierbij moet wel bedacht worden dat de fiets niet super licht is met 18,7 Kg. Je kunt ook stellen dat het gewicht nog meevalt, want dit is inclusief spatborden, verlichting, bagagedrager met bakje waarin pompje en ring/steeksleutel, tasje met bandenplakspullen, hoofdsteun, SRAM dualdrive en fantastische mechanische schijfrem.

Verder heeft Bram bij mij een nieuwe kraag gemonteerd om het laagste stuk van het voorste framedeel. Hierdoor zal er naar verwachting veel minder water komen in het verbindingsstuk tussen voorste en achterste framedeel. Het ziet er vind ik heel mooi uit, erg elegant.





Zelf had ik nog een klein fototasje liggen. Dit heb ik met een bandje bevestigd aan de hoofdsteun. In het zakje zitten de spullen voor het plakken van een band. Voor het gereedschap is er meer ruimte in het gereedschapbakje dat in de bagagedrager zit. In dit bakje heb ik een minipompje en een sleutel nr. 15 voor het loshalen van het voorwiel (hier zit geen snelspanner op). Stukje handdoek er omheen en het rammelt niet meer.





























Hoe bevalt het spatbord bij nat weer? Ik zelf bleef schoon, maar de fiets niet helemaal. Het spatbord kan niet te lang zijn omdat het anders op de grond komt als je de twee delen uit elkaar haalt. Het frame wordt nog iets vies, maar het water loopt niet in de verbinding tussen de twee framedelen. Dat is al een hele winst, net als het zelf schoon blijven. Op de foto met de stok zie je dat het logisch is dat het opspattend water net onder het spatbord door gaat. Hierbij moet worden opgemerkt dat het ook wel een hele lage fiets is. Juist hierdoor is hij lekker compact en ook goed mee te nemen in de trein (zoals ik nu heb ervaren in de tocht naar Bram in Naarden).

















Al met al heel wat verbeteringen die de Munzo een nog aantrekkelijker fiets maken dan hij al was. Bram bedankt voor deze geweldig service!