zondag 12 februari 2012

Sinner racekap



Dit weekeinde is hij gekomen: de racekap van Sinner. Degelijk verpakt in een grote doos die volgens de postbode bijna niets weegt. Dat klopt! Eerst maar eens goed kijken na het openen van de doos.
Hij is echt prachtig gemaakt en afgewerkt. En hij past uiteraard perfect. Als ik hem zie lijkt hij me wel een beetje smal, maar je kunt je hoofd toch nog goed bewegen.
De gaten aan de zijkant achter het ruitje zijn heel goed geplaatst: je kunt er goed door heen kijken waardoor je veel zicht naar op zij en schuin naar achteren hebt. En je kunt er nog doorheen spugen ook!
Het is nog wel even zoeken naar een nieuw evenwicht in verband met de warmte. Bij enkele graden onder nul had ik een dun helmmutsje op, een fleecebuff rond de hals en een fleececape rond de schouders. Maar een voor een gingen die af, gewoon te warm.

Hoewel de snelheidswinst niet het eerste oogmerk was, is die toch behoorlijk. Bij rustig fietsen haalde ik gemakkelijk een gemiddelde van rond de 30 km/u, hetgeen al een tijdje niet was voorgekomen bij deze kou en een Sammy Slick op het achterwiel.



Het ging mij vooral om het comfort, met name bij kou, regen en sneeuw. Bij dat eerste is het goed bevallen. Ervaringen met regen en sneeuw moeten nog volgen.

Revisie Munzo


Aan het einde van 2011 was de Munzo wel toe aan beurt. Het belangrijkste was dat de derailleur niet meer schakelde. Gelukkig deed de naafversnelling het nog wel. Verder was een van plaatjes van het uiteinde van de stang, die in het achterstuk van de fiets gestoken moet worden, los gaan zitten.
Maar Bram Smit had nog veel meer in petto. De loop van zowel de derailleur- als de naafversnelling is veranderd zodat die niet meer met een grote bocht naast de fiets hangen, maar nu strak langs de voorvork lopen. Optisch een hele verbetering, maar ook functioneel omdat er nu geen water meer in de kabels kan lopen (met corrosie van de kabel als gevolg waardoor de derailleur bij mij niet meer werkte). Bram heeft hier een hele slimme oplossing voor bedacht met een wieltje aan de derailleurkabel zodat die toch nog naar beneden trekt.

Verder heeft Bram het uiteinde van de voorbuis verder afgevijld zodat die gemakkelijker in de achterbuis schuift. Dit is een grote verbetering want in bijvoorbeeld de trein kun nu veel gemakkelijker de zaak weer in elkaar schuiven. Om voldoende stabiliteit te garanderen heeft Bram nu een tweede snelsluiter gemonteerd.

Daarnaast nog de remblokjes vernieuwd.

Na een gezellig kopje koffie van Joke en een prettig gesprek met Bram tijdens de reparatie kan de Munzo er weer tegen.