Sinds enige tijd is er een hinderlijke tik hoorbaar van onder het zitje. Het heeft de frequentie van het trappen en als je de trappers stil houdt, hoor je het niet. Ik denk aan de ketting, maar kan het euvel niet vinden. Telefonisch contact met Velomobiel.nl: waarschijnlijk de ketting die tegen de kunststof kapjes tikt. Nog een keer uitgebreid gekeken, niets te zien. Kapje los gehaald. Tik nog steeds aanwezig. Op verschillende plekken de kettingbuizen ondersteund met zacht materiaal, dit biedt geen oplossing. Dus maar een afspraak gemaakt om naar Dronten te fietsen. Dat is dan gelijk een mooie trainingsronde.
Gelukkig kunnen de heren van Velomobiel.nl het ook niet gelijk vinden. Het is toch altijd een risico als je met zoiets aankomt. Waarschijnlijk zit het in de achteras, die wordt vervangen. Maar dat is het ook niet. Ook de cassette blijkt het niet te zijn. Alle schroeven van de ophanging worden aangedraaid. Uiteindelijk valt het oog op het kettinggeleidewieltje: het is een keramisch Terracycle kettingwieltje. Ik hoorde er voor het eerst van op de weblog van Wim Schermer. Na 1,5 uur werken was het probleem opgelost. Het hinderlijke getik is over, maar wat Wim stelde klopt wel: het gaf tussen het tikken door wel een veel stillere kettingloop.
Heren van Velomobiel.nl: bedankt voor de prima service.
Wat betreft de prestaties, die worden er waarschijnlijk niet door beïnvloed. Ik had nog een afspraak die middag en dus haast. Op de heenweg had ik al een flinke snelheid bereikt, maar ook op de terugweg haalde ik een gemiddelde van meer dan 34 km/u over 80 km. Niet slecht als je meetelt dat er nogal wat heuvels zitten in het traject Arnhem - Dronten.
Mogelijk komt Velomobiel.nl zelf met een betere versie van een geleidewieltje met tandwieltje.
woensdag 15 april 2009
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten