donderdag 26 februari 2009

Carbon spatborden voor Munzo






Hoewel de vorige spatborden een hele verbetering waren, was er toch nog een flinke verbetering mogelijk. Naar mijn mening sloten de spatborden onvoldoende aan bij de wielen. Bovendien was het achterspatbord te hoog opgehangen. Bij Elvin Haak heb ik carbon spatborden besteld (plezierig overleg, vlotte service). Bram Smit heeft ze er voor mij opgezet. Het ziet er strak uit. Ik verwacht dat de werking nu beter zal zijn. Enkele details:

Als je naar links stuurt komt de ketting tegen het spatbord. Hier heeft Bram een stuk weggevijld en de opening opgevuld met een stukje kunststof. Hopelijk geeft dit voldoende ruimte om de bochten te maken en blijft het stukje kunststof zitten. De eerste indruk is gunstig.

Aan de onderkant van het voorspatbord zit een bijgeknipt spatlapje van Brompton. Omdat we van dit spatlapje aan de onderzijde een stukje hadden afgeknipt voor de opening in het spatbord bij de ketting, is het naar mijn smaak iets te kort. Waarschijnlijk komt hier nog een langer stukje aan. Het idee is dat je hiermee het spatbord wat langer maakt maar voorkomt dat je het carbon gedeelte beschadigt als je de fiets uit elkaar haalt en het voorstuk op de ondergrond laat steunen.

Aan de achterzijde is het spatbord zo bevestigd dat het achterdeel nog rechtop kan staan als het achterwiel verwijderd is. Hierbij rust het achterdeel net niet op het spatbord.

Het was nog een heel geknutsel, maar het resultaat mag er dan ook zijn dankzij het vakmanschap van Bram.

Verder is de bidonhouder bevestigd aan het zitje.

Geen opmerkingen: