zaterdag 7 maart 2009

Carbon spatborden Munzo rammelvrij




De carbon spatborden van de Munzo functioneren volgens verwachting bij vies wegdek. Ik moet er nog een keer mee in de regen rijden. Maar er ontstaat wel een geweldig geraas als het wegdek niet zo glad is als een biljartlaken. Zelf wat ruw asfalt resoneert gevoelig door tot in de spatborden. Het aanbrengen van stukjes binnenband bij de bevestigingsboutjes lost het probleem niet op. En na enige tijd doet ook het voorspatbord in alle hevigheid mee.





Vandaag heb ik alles los gehaald. Ik had al wat roestvrijstalen boutjes en borgmoertjes in huis gehaald. Wat bleek? Het boutje op de linker poot van de voorvork om het stangetje naar het spatbord te bevestigen was er uit gerammeld.Ik had het los gedraaid en zonder borglijm weer ingedraaid. Verder bleek dat de voorste popnagel bij het achterspatbord niet goed strak zat. Hierdoor was er speling die met gerammel en gepiep gepaard ging. Dit popnageltje heb ik uitgeboord en vervangen door een elegant boutje en borgmoertje. Bijna even elegant als het popnageltje. Zie foto. Verder heb ik de bout en moer door de voorvork vervangen door een eleganter exemplaar dat met een inbussleutel kan worden aangedraaid. Aan de achterzijde zit nu een borgmoer. Omdat er hier kennelijk vocht bij was gekomen heb ik een stukje binnenband geknipt en tussen het ringetje en de voorvork gemonteerd om het goed af te sluiten. Nu zijn de spatborden vrijwel geheel rammelvrij. De boutjes in de voorvork en achtervork heb weer los gehaald en er een drupje borglijm op gedaan.

Tenslotte heb ik het spatlapje voor verlengd. Het komt nu net aan de grond als voor- en achterdeel van de Munzo uit elkaar gehaald zijn (zie foto). Maar het zit nu zo goed dat bij nat wegdek er vrijwel geen modder meer op het frame komt!



Geen opmerkingen: