woensdag 8 september 2010

Tasafhouder




Deze zomer een tochtje gemaakt met zijtassen op de CHR. Hiervoor heb ik de mooie grote tassen van Radical gekocht. Maar om te voorkomen dat de tassen tegen remmen en ketting zouden komen (in de bochten), zocht ik een tasafhouder. Voor de CHR zijn die niet beschikbaar, althans ik vond ze niet. Ook M5 kon ze niet leveren. Wel kocht ik bij M5 een bagagerekje waar de achterste van de drie banden van de tassen op kon rusten.



Een tasafhouder heb ik laten maken. Eigenlijk heel simpel: het zijn twee RVS pijpen met een knikje erin. Hierop heb ik op de uiteinden oogjes laten lassen die haaks op elkaar staan: de achterste staan verticaal en de voorste horizontaal. De achterste uiteinde heb ik aan hetzelfde schroefgat bevestigd als het het bagagerekje. Hiervoor heb ik de langste RVS bout gekocht die ik kon krijgen en aangevuld met wat ringetjes om de juiste lengte te krijgen. Het voorste uiteinde zou ik aan het zitje schroeven, maar ik was wat onzeker of er bij het veren van het frame van de fiets niet teveel spanning op zou komen. Toen heb ik ze maar aan een stripje aluminium geschroefd en dat op het zitje gelegd. Achteraf is dit denk ik helemaal niet nodig omdat de RVS pijpjes ook wel wat kunnen buigen. Het resultaat was in ieder geval prima, de tassen kwamen niet tegen ketting en remmen en het totale gewicht van de constructie is heel gering. De volgende keer ga ik de pijpjes direct aan het zitje bevestigen. Af en toe kwam ik met de achterzijde van mijn bovenbenen tegen het alu-stripje aan. Daar zou dan geen sprake meer van kunnen zijn.





Geen opmerkingen: